Oversettelse: Agnieszka Kapral
Ola and Karol hadde solid erfaring innen seiling bak seg før de kom til Norge. De ønsket derfor å realisere drømmen om egen seilbåt, en drøm som skulle ta tid å virkeliggjøre. Nå har familien tilbakelagt sin femte seilingssesong.
Det er ikke en overdrivelse å si at «Fatuhiva» har blitt Ola og Karols andre hjem. Siden de kjøpte båten har de tilbrakt hver sommer på sjøen med den. For deres barn, Filip og Sara, er det like naturlig tilbringe tid på båten som å gå i barnehagen.
-Da vi ville kjøpe seilbåt var båtmarkedet begrenset til Norge. Dette på grunn av tollavgiftene man her til lands må betale ved båtkjøp fra utlandet. Vi hadde også begrenset økonomi, så den optimale drømmebåten lå utenfor vårt budsjett. Derfor måtte vi inngå et kompromiss. Størrelsen på båten var også viktig for oss, minst 35 fot (11 meter). Dette er en lengde som er relativt trygg for seiling på havet, med tilstrekkelig plass til seks personer på de korte seilturene, og plass til fire personer på de mer lengre turene. Det var dermed få båter som innfridde disse kravene, og som samtidig var innenfor vår budsjettramme. Hero 114-modellen fanget vår oppmerksomhet for lenge siden, men i begynnelsen hadde vi ikke råd, og vi fant heller ingen annonser med denne modellen, legger Ola til.
Men etter hvert ble drømmen virkelighet. I mai 2018 kjøpte paret sin drømmebåt, en båt ved navn «Fatuhiva», oppkalt etter øya Fatu Hiva i Fransk Polynesia i Stillehavet. Dette var øya hvor den berømte norske oppdageren Thor Heyerdahl bodde sammen med sin kone i 15 måneder. Det var også her Heyerdahl fikk idéen om å seile over Stillehavet på en flåte bygget av balsatre.
-Vi ble trollbundet av denne yachten. Den var solid, sjøgående og innenfor vårt budsjett. Det er produsert omkring 50 opplag av disse båtene. Navnet tiltrakk også vår oppmerksomhet, og var blant faktorene som gjorde at vi falt for denne båten. Vi fortalte de tidligere eierne at vi ønsket å seile til Fatu Hiva-øya i Stillehavet med den, sier Ola.
-Så langt har vi hovedsakelig seilt i Sør-Norge, men vi har også besøkt vestlandske fjorder, i tillegg til Skagen i Danmark og Bohuslän i Sverige. Årets seiltur til Polen har vært vår lengste tur hittil, forteller paret.
For seilere byr det å eie egen båt ikke bare på fornøyelser. Dette er en tidkrevende hobby. En seiltur på strekningen Kristiansand til Szczecin tar vanligvis ti timer. Ola og Karols reise tok 6 uker. Med sine to barn seilte de med sakte fart fra Sør-Norge til Polen. Seilturen tilbake til Norge ble tilbakelagt på tre ganger så liten tid.
-Båtfolk ler ofte av oss og sier at vi har kjøpt oss arbeid. Dette kan også vise seg å være en «bunnløs pengekiste», med mange utgifter. En seilbåt må klargjøres hvert år før sesongen begynner. Polering, vasking, maling. Lista er lang. Det er like mye som må gjøres før vinteren også. Båten vår er nesten førti år gammel. Derfor er vedlikeholdsarbeid veldig viktig og vi erstatter systematisk individuelle deler slik at reisen blir trygg.
Båtliv som byr på overraskelser
Ikke alle er klar over at en liten seilbåt går ganske langsomt. Den gjennomsnittlige hastigheten er omkring 10 km/t (ca. 5-6 knop – nautiske mil i timen).
-Dersom man kjører fra Kristiansand til Szczecin med bil kan man komme fram på samme dag. Med en seilbåt tar det omtrent fire døgn, til tross for at man seiler hele tiden. Vi hadde to måneder på oss til å seile fram og tilbake. Målet vårt var ikke å gjøre dette raskest mulig, men å tilbringe tid sammen som familie og besøke ulike steder med overnatting underveis, sier Karol.
Karol og Ola er erfarne seilere. De vet at det å være en kaptein er en ansvarsfull rolle og at sikkerheten alltid må prioriteres.
-Å ha en tidsbuffer er veldig viktig for å ivareta sikkerheten på sjøen. Noen ganger er det dårlig vær, og da er det best å ligge til kai i en trygg havn mens man venter på bedre vær og vind, forteller Karol.
-De første utfordringene dukket opp på veien fra Norge til Danmark. Da vi var klare til å seile av gårde, ble vi nødt til å vente i flere dager for å få bedre vær. Vi seilte fra Kristiansand til Hanstholm på nattestid, en tur som tok 12 timer. Like etter at vi dro la vi barna, og de sov hele veien. Karol og jeg delte på nattevaktene. Værforholdene var imidlertid ikke de mest behagelige, og jeg, selv om jeg ikke hadde vært sjøsyk på flere år, har dessverre igjen opplevd hvordan dette føles. Virkeligheten slo inn over oss, da været ble svært dårlig. Alle frøs idet vi ble kalde. Derfor bestemte vi oss å seile raskt gjennom dette området og ankre opp i Aalborg. I den lokale dyreparken i byen feiret vi Filips 5-års-dag, forteller Ola.
-På seilturen er du helt avhengig av været. På veien videre til Thyborøn opplevde vi noe helt spesielt. Vi ble møtt av delfiner som hoppet foran båten. Dette var helt utrolig å se, spesielt etter flere lange timer på sjøen. Planen vår var å seile langsomt gjennom den danske Limfjorden, ankre, bade i sjøen og nyte sommeren. Vi hadde flere muligheter til å se dyrelivet på havet. I Limfjorden så vi i tillegg store grupper av sel som koset seg i sola. Og i Lillebælt så vi niser som kom opp av vannet, sier Karol.
Avkobling er et viktig element
Siden seilingen skjer i rolig tempo, blir dagene lange, og det skjer ikke så mye når du er på båten. Da hjelper det å se livet fra et annet perspektiv. Det er også viktig å koble seg av fra den vanlige dagsrytmen, som ofte er ganske intensiv og anstrengende.
-På båten gjør vi alt sammen og lever tett på hverandre. Vi lager mat sammen og rydder opp etter måltidene. På båten engasjerer alle seg mer enn hjemme. Barna hjelper gjerne til med å vaske opp. Alt er laget av plast slik at vi ikke trenger å bekymre oss for at ting ødelegges eller at barna skader seg. Vi unngår å ha ting av glass; når det er store bølger “flyr” alt under dekket, sier Ola.
-Sara og Filip bidrar gjerne også med andre oppgaver. De kan slå på og av motoren, prøve å styre båten, og hjelpe til med tauene når vi legger til kai. Noen oppgaver kan de selvsagt ikke utføre, fordi noe krever styrke fra en voksen. Til tross for dette leker de ofte med å sette seilene og snur på en tom capstan, uten et tau viklet på, sier Karol.
-Jeg er så stolt av oss og barna våre. Vi har besøkt mange fine steder, gått mange kilometer til fots og syklet mye. Det som er viktig er å ta ting med ro og være tålmodig. Det er verdt å legge skammen bak seg, å tenke og oppføre seg som et barn. Etter turen vet jeg også hvor vanskelig det er å kombinere familieliv med å fotografere, skrive reisereportasjer og oppdatere Instagram.
Severdigheter og aktiviteter for alle
-Det meste av seilturen foregikk i skjermet farvann. Etter å ha forlatt Limfjorden mot Kattegat, seilte vi sørover langs østkysten av Jylland. Deretter førte ruten oss gjennom Lillebelt, et av sundene som skiller Østersjøen fra Nordsjøen, og gjennom den sørlige delen av Danmark – en øygruppe med dusinvis av småøyer. Deretter tok vi veien over den sørlige delen av Østersjøen til Tyskland, hvor vi seilte på innsiden av øya Rügen. Derfra var det bare et steinkast til Świnoujście. Den siste delen av seilturen gikk på Zalew Szczecinski og Odra til Szczecin, sier Karol.
Under reisen sørget vi for å besøke ulike attraksjoner, tilpasset hele familien. Dette er avgjørende for en vellykket familieferie. Det at vi som foreldre alltid var til stede gjorde dette til en positiv opplevelse for barna. Vi besøkte flere fornøyelsesparker, men det som barna husker mest er Legoland i Billund og Lego House. Jeg anbefaler begge disse stedene, både til voksne og barn, fordi alle elsker legoklosser. Turister fra hele verden strømmer inn på steder som dette, i alle aldre. Under seilturen var en av barnas favorittaktiviteter også å bygge med lego. Da vi ikke hadde gjester brukte vi en sovekabin som lego-rom, forteller Karol.
Seiler under norsk flagg
-Hver båt seiler under flagget til landet den er registrert i. Det norske nasjonalflagget skal føres akterut eller på babord side. Dette er hjertesiden. Andre nasjonalflagg, om du besøker annet land, skal føres på styrbord side. Flagget fra hjemlandet kan henge under venstre spredning. Når du kommer hjem, kan du henge opp flagg fra alle land du besøkte. Da vi seilte møtte vi få båter under norsk flagg, men om det skjedde var det ganske festlig. Det handler om den gjensidige nysgjerrigheten – om hvor folk kommer fra, og hvor de seiler, sier Ola.
De første polske båtene møtte vi bare i Tyskland, i Stralsund. Dette var to vennefamilier fra Szczecin som seilte på den vestlige delen av Østersjøen. De kjente regionene i Rügen godt, hvor vi også skulle. Så de delte noen tips med oss. Vi fortalte litt om det å seile i de nordiske landene. Vi var i kontakt med dem på et senere tidspunkt, og fikk gode tips om hva som var verdt å se. Karol møtte dem igjen på veien tilbake til Norge. I Swinoujscie så vi bare en norsk båt. De var nysgjerrige på hvem vi var, og kom syklende for å hjelpe oss med å legge båten til kaia, forteller seilerduoen.
En livsstil
Ola og Karol deler lidenskapen for seiling med sine to barn. Barna uttrykker takknemlighet ovenfor sine foreldre som tar dem med på uforglemmelige eventyr og reiseopplevelser utenom det vanlige.
-Seiling er en fin måte for barn oppleve verdenen på, og gi dem mulighet til å utvikle ulike ferdigheter, samtidig som familien tilbringer mer tid sammen, sier Karol.
Karol og Ola inviterer ofte venner og bekjente med på seilturer med båten sin, både på dagsturer eller lengre reiser. På dekket møtes alle inviterte med gjestfrihet. Hjemreisen da paret seilte uten barn var intet unntak. Fatuhiva tok da kortest mulig vei; via København og Skagen, en tilbaketur som da tok to uker.
-Seiling gir en unik følelse, en blanding av absolutt frihet og opplevelsen av hvor små vi er i møte med naturen. Dette kan være givende og avslappende, men samtidig også frustrerende og skremmende. Det er dette spekteret av følelser som gjør seiling til en livsstil for mange, sier Karol.
-Vi elsker å seile og ønsker at våre turer aldri tar slutt, sier Ola.
Bilder: privat arkivet
Mer om Fatuhiva