Konferansen «Kvinnelige helter i business» ble avholdt i Oslo den 22. april 2023. De inviterte kvinnene hadde glimt i øyet og avslørte hemmeligheten bak suksessen for forsamlingen.
Dette var den andre konferansen som ble holdt av Prosjekt-K, en forening som ønsker å styrke polske kvinners status og posisjon i norsk samfunns- og næringsliv.
Felix Konferansesenter var fylt med sterk, feminin energi denne dagen. Blant de nesten hundre deltakerne var de aller fleste kvinner. De kom fra ulike deler av Norge, fra Trondheim til Kristiansand. Heltinnene fra konferansen snakket om dristige og originale forretningsforetak og profesjonelle opplevelser. Foajeen til Felix Konferansesenter, opplyst av levende lys, yret av livlige samtaler, hvis ekko vil komme tilbake i form av nye prosjekter og samarbeid. Møtet var en utmerket anledning til å få venner, skape nettverk, utveksle ideer og inspirasjon.
Rollen som vertskap ble utført av den harmoniske duoen og grunnleggerne av Prosjekt-K: Katarzyna Ramberg og Sylwia Niklas.
– Polske kvinner jobber hardt og er ambisiøse, men er ofte usynlige i Norge. Vi ønsker å markere tilstedeværelsen av de som går gjennom ulike karriereveier og innehar høye posisjoner her, sa Sylwia Niklas.
Ambassadør Iwona Woicka-Żuławska foretok den offisielle åpningen.
– Det er fantastisk å se hvor mange fagfolk som har samlet seg her. Vi oppfattes som hardtarbeidende mennesker, og det er slik vi er, også på seniorfaglig nivå. Veien dit er noen ganger en lang prosess, som starter med deg selv. Vi har ingenting å skamme oss over. Vi er kreative, oppfinnsomme og lar oss gå ut til folk med dette, sa ambassadøren.
Ambassadøren oppfordret til aktiv deltakelse i politikk og valg, både i Polen og her i norske kommuner. – På denne måten kan vi endre oppfatningen og situasjonen til det norske polske miljøet, la hun til.
Multikulturalisme er min ressurs
Kunnskapen om fem språk, evnen til å navigere i et internasjonalt miljø og åpenhet for mennesker fra ulike kulturer ble impulser som styrte Miriam Dagnews karrierevalg. Grunnleggeren av eget selskap og HR ansvarlig i Adecco Construction & Industry Norway, under konferansen snakket hun om hvordan hennes flerkulturelle erfaringer ble en inspirasjonskilde.
Som tenåring bestemte Dagnew seg for at hun skulle drive sin egen virksomhet, som hun åpnet sammen med en partner. som 26-åring. Ideen hennes om en vegansk lunsjbar, som tilbyr næringsrike drikker og vegetarmat i Nederland, ble raskt en suksess. Som et resultat åpnet Miriam tre lokaler og ansatte 30 medarbeidere. Inspirasjonen til menyen ble hentet fra kjøkkenet rik på kjøttfrie retter til de eritreiske ortodokse kristne, som inkluderer familien Miriam. I dag, som leder for HR-avdelingen i Adecco Construction & Industry Norway, har hun fortsatt muligheten til å jobbe i et internasjonalt miljø.
Selv om familien Dagnew kommer fra Afrika, kan likheten i erfaringer knyttet til multikulturalisme og emigrasjon også være slående for polakker som har bosatt seg i Norge. Ulike forventninger i familiens hjem, skole og krets av flerkulturelle venner lærte Miriam fleksibilitet og måter å samhandle med mennesker fra andre kulturer på. De ble også starten på en karriere i internasjonale selskaper.
Mentorens rolle i utviklingsprosessen er betydelig. Miriams mor var og forblir et forbilde.
– Hun var streng og krevde mye av meg. Som tenåring måtte jeg lage mat, rydde, hjelpe til med å ta vare på søsknene mine. Jeg så måten mine jevnaldrende levde på, og jeg likte ikke alltid den måten jeg ble oppdratt på.
Jenta så raskt fordelen av en slik oppvekst. Som 21-åring kjøpte hun leilighet, som senere ble sikkerhet for lånet som ble tatt for å opprette selskapet. Mens jevnaldrende likte studentlivet, hadde Miriam to jobber i tillegg til studiene og lite tid til å kaste bort penger.
Og hva er hennes oppskrift på å lykkes?
– Hvis du vil starte din egen bedrift, gjør en god markedsundersøkelse først, minner Dagnew om, og peker på at hver tredje satsing mislykkes. – Spør deg selv hva som gjør at prosjektet ditt skiller seg ut og om det vil være folk som er villige til å betale for produktene eller tjenestene du tilbyr.
Det er også viktig å sikre kapital og utvikle et kontaktnett, og omgi deg med mennesker som kan inspirere deg.
– Dessuten må du brenne for det du driver med. Dette vil gi deg energi og bringe deg nærmere å nå målet ditt.
Women’s Business: Fra Whisky Distillery til Spiritual Netflix
Energisk og kledd i en enkel svart T-skjorte, virker Anne Koppang som den kvinnelige ekvivalenten til Steve Jobs, både når det gjelder klesstil og dristig ser på fremtiden.
Koppang er grunnleggeren av Feddie Ocean Distillery, som hun presenterte under konferansen.
– Vi ønsker å lage verdens beste whisky, kunngjorde hun i begynnelsen av presentasjonen. Hun påpekte at det er viktig å sette seg et mål når du driver en virksomhet.
Koppang implementerer sin ambisiøse forutsetning blant annet gjennom samarbeid med de beste i bransjen.
– Jeg fant en whisky-spesialist i Sverige, den gang en stor merkevarebyggings-spesialist, og en destillasjonsekspert kom til oss fra Skottland.
Feddie-destilleriet ligger på øya Fedje på Vestlandet, som er bebodd av kun 500 mennesker. Så langt har investeringen beløpt seg til 50 millioner kroner, hvorav en del dekkes av aksjonærene. Satsingen bryter trendene i en bransje dominert av menn, og nesten 100 % av Feddies investorer er kvinner, selv om både kvinner og menn jobber i Feddie-teamet. Hver ansatt i destilleriet er medeier i Feddie Ocean Distillery. Det betyr at 96 % av selskapets aksjer eies av kvinner.
Konseptet er ikke begrenset til produksjon av alkohol (bortsett fra whisky, produserer selskapet blant annet økologisk gin og øl). Et hotell designet av den kanadiske arkitekten Todd Saunders skal bygges på øya, og destilleriet er åpent for besøkende.
Selskapets aksjer selges ikke til menn før antall investorer fordelt på kjønn på Oslo Børs er likt. I 2023 vil disse andelene være 80 % av menn og 20 % av kvinner.
Feddie jobber for denne likestillingen ved å oppmuntre kvinner til å investere i selskaper.
Vi må lære døtrene våre at det er like enkelt å kjøpe aksjer som å kjøpe en veske på nettet
Anne Koppang.
Madeleine Bjørnestad Røed, grunnlegger av Stackby.me, en investeringsapp forbeholdt kvinner, oppfordret til det samme. Hun delte sin kunnskap om trender på børsen med samme letthet som man kunne snakke om motetrender, og sendte budskapet: Invester! På sin side delte representanter for Prosjekt-K erfaringene sine fra arbeid i selskaper i Norge og andre land, de snakket også om sine forretningsinitiativer.
Advokat og medeier i Advokatfirma Nierzwicki & Bluszko AS, Nina Bluszko, snakket om spillereglene på toppen, spesielt hvordan det er å være kvinnelig leder i en bransje dominert av menn. Bluszko påpekte forskjellene i måten kvinner og menn håndterer utfordringene på.
Jannecke Øinæs snakket om den kvinnelige stilen i å drive bedrift og hvordan man kan bruke medfødte kvinnelige styrker og kvaliteter.
Er det rom for intuisjon i næringslivet?
Svaret på dette spørsmålet er suksessen til Wisdom from North, en nettplattform som omhandler et ekstraordinært felt – personlig utvikling og spiritualitet.
– Dette er en plattform for folk som ønsker å være den beste versjonen av seg selv, sier sanger og skuespiller Jannecke Øinæs, grunnleggeren av Wisdom from North, og liver opp forestillingen med upåklagelig diksjon og skuespillernerve.
Noen norske publikummere husker henne fra musikaler, teaterroller og TV-serien Hotel Cæsar.
Janneckes historie passer til denne scenen, den passer til de mange scenene i verden hun skulle opptre på. Hun debuterte som barn i musikaler, karrieren utviklet seg, hun fikk publisitet. Problemer med stemmebåndene avbrøt imidlertid flyturen mot drømmene.
– Jeg begynte å lure på hvorfor jeg er her. Hva lever vi for? Jeg tok en jobb som lærer, men selv om jeg liker å undervise, fant jeg ikke trivsel på skolen.
En gang da hun ble spurt om hva hun ville gjøre, svarte hun:
– Reis verden rundt og intervjue spirituelle lærere!
Et yrke som kan være en interessant hobby, men ikke en inntektskilde? Det er opptredener. Øinæs følte at dette var den rette veien for henne, og selv om hun ikke visste hvordan, visste hun at hun måtte følge den, hun fulgte sin intuisjon.
– Jeg visste at hjertet mitt ville vise meg veien. Våre beslutninger er til syvende og sist basert på følelser uansett. Vi velger vårt yrke enten av frykt eller kjærlighet. Og de fleste av våre beslutninger styres av følelsene våre, enten vi innser det eller ikke.
Frykt har å gjøre med egoet og forventningene fra familien eller miljøet; kjærlighet kobles til hjertet. Skuespillerinnen argumenterer for at det er verdt å følge magefølelsen og intuisjonen og påpeker at det for øyeblikket er egoet som styrer verden. Tiden er inne for en endring, for en tilbakevending til balansen som har forsvunnet på grunn av patriarkatet som har vært dominerende i tusenvis av år, og nå også i næringslivet. Å følge egoet gjør at menneskesinnet ofte er i kamp, flukt eller frys modus, noe som forårsaker stress og negative tanker. Derfor er det verdt å vende blikket mot våre sanne verdier og ønsker og stole på intuisjonen din, endre måten du oppfatter og handler på.
Ulike kvinner, forskjellige ideer og forskjellige kulturer – men forholdet er det samme: Jo bedre de kjenner verdiene sine og oppdager hvem de er, jo mer trofaste er de mot lidenskapene sine, jo dristigere er de til å implementere ideene sine. Konferansen oppfordrer deg til å legge ut på en reise som ender med drømmedestinasjonen.
Og du, vet du hvor du skal? Og lytter du til hjertet ditt?
Se filminntrykket fra konferansen «Kvinnelige helter i business»:
KONFERANSESPONSORER:
Novum Økonomi As
Forening TRUST
Sublima Norway
Lørenskog tannklinikk
Dental Sense Oslo og DigiTann
Språkskole Skolert
Beauty Therapy Medi og Spa Klinikk
Mitt vakkert ansikt
PARTNERE:
L’OCCITANE en Provence
Viscan – 3D virtual tours
Videoh
Excellate
MEDIEPARTNERE:
Razem Norge
LOCALMARKET.no
FOTO: viscan.no