Redd deg selv først

Din mental helse i krisetider

I de siste årene har vi hatt mer enn nok å tenke på – pandemien, miljøkrise og i de siste ukene, krigen i Ukraina. Nettaviser, nyheter og sosiale medier eksploderer av bilder, informasjon og meninger. Kjenner du at angsten kommer når du tenker på alt dette? Da burde du lese videre for å finne ut hvordan du kan takle det.

Det er ganske naturlig for oss mennesker å være nysgjerrig og ha et ønske om å være «oppdatert» hele tiden. Samtidig er det mange som sliter med angst og stress. For å bekjempe dette, kan det være lurt ikke å sjekke nyheter så ofte som man pleier.

Foto: Istockphoto.com

Det er medias oppgave å være synlige og engasjere flest mulig. Titlene er alltid ment å gjøre saken større, mørkere og mer fascinerende, slik at vi klikker på lenken, deler på sosiale medier, eller kjøper avisen. Men jo flere slike titler man får se om dagen, desto større kan angsten bli.

Mange mener at det siden 2020 føles som verden går mot sin ende. Selv om det uten tvil har skjedd mye negativt som mellom 2020 og 2022, finnes det ikke bare negative ting. Sosiale medier og medier generelt har aldri vært så raske og moderne som de siste årene. Vi klarer å få direkte beskjed om noe som skjedde på den andre siden av verden. Vi er bombardert med bilder, store svarte titler og dramatiske kommentarer. Alt dette forsterker bare følelsen/inntrykket av at alt går mot slutten. Å glemme seg litt i den stadig raskere og mer dramatiske siden av verden får mange til å se bort fra det som skjer rundt dem. Små gleder, kjærlighet og familie – alt som burde være sentralt i menneskets liv.

De som mener at folk, spesielt de unge burde være engasjert, tar heller ikke feil i den diskusjonen. Hvis alle begynner å være passive og bare fokuserer på sitt eget beste, kan verden som vi kjenner den, bli et mye mer brutalt og ondt sted. Problemet er å finne en individuell grense – hvor mye kan du få med deg, før du føler at det er for mye? 

Det er noen enkle ting du kan gjøre for å holde deg oppdatert, uten å slite med angst og påvirke din mental helse for mye. 

  • Slå av varslinger (spesielt såkalte «push-up varslinger» fra nyhetskanaler på mobil og PC.
  • Bestem deg for mange timer du daglig/hver dag vil bruke på nyheter. Hvis du føler at du har lyst å lese oftere eller mer enn vanlig, skriv gjerne ned hvorfor og hvordan du føler deg etter det.
  • Unngå å følge nyhetskanaler på sosiale medier. Det hjelper deg for å unngå nyheter mens du vil bruke tid på kommunikasjon med venner.
  • La den første og sisten tingen du gjør, være noe annet enn å sjekke nyheter.

Uansett om du vil bli mer engasjert elle begrense aktiviteten din – husk å gjøre det i fred med dine egne grenser. Du må redde deg selv, før du kan prøve å redde hele verden.  

Trenger du noen å snakke med? Ring 116 123

Bilde: Amanna Avena/Unsplash

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.