Close Menu
  • På norsk
  • Українською
  • Wiadomości
  • Społeczeństwo
  • Kultura
  • Reportaże i wywiady
  • Zdrowie
  • Aktywnie
Kategorie
  • Aktywnie
    • Podróże
    • Sport
    • Wędkarstwo
  • Kultura
    • Felieton
    • Film
    • Literatura
    • Muzyka
  • På norsk
    • Kronikk
  • Reportaże i wywiady
  • Społeczeństwo
    • Dzieci
    • Historia
    • Kulinaria
    • Lokalnie
    • Ludzie
    • NAV
    • Opinia
    • Środowisko
  • Wiadomości
    • Polityka
      • Polityka lokalna
      • Wybory 2021
  • Zdrowie
    • Covid-19
  • Українською
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
Facebook Instagram X (Twitter) YouTube Spotify
Razem Norge – polska gazeta w NorwegiiRazem Norge – polska gazeta w Norwegii
  • På norsk
  • Українською
  • Wiadomości
  • Społeczeństwo
  • Kultura
  • Reportaże i wywiady
  • Zdrowie
  • Aktywnie
Razem Norge – polska gazeta w NorwegiiRazem Norge – polska gazeta w Norwegii
Strona główna»På norsk»Polske Dziady – hvordan man tidligere mintes de døde
På norsk

Polske Dziady – hvordan man tidligere mintes de døde

By Patryk Palka1 listopada 2024Brak komentarzy5 minut czytania
Rysunek Stanisława Bagieńskiego pt. „Wieczerza ofiarna – Staury ham! Dziady, pradziady, przychodźcie k’nam!” / „Tygodnik Ilustrowany”, 1904 r., nr 44.
Udostępnij
Facebook Twitter LinkedIn Email

De polske Dziady’ene – ritualene om hvordan man tidligere mintes de døde. Selv om kristendommen har vært til stede i Polen siden slutten av 900-tallet, fortsatte gamle, hedenske tradisjoner i lang tid knyttet til minnet om de døde å eksistere parallelt med troen på den oppstandne Kristus.

Da Mieszko I tok imot kristendommen i Polen, og dermed knyttet sitt rike til den kristne sivilisasjonen, var tradisjonen med å feire allehelgensdag i kirken fortsatt ung. Det er ikke overraskende at det i samfunnet til det unge kristne Piastmonarkiet i flere århundrer var sterke påvirkninger fra gamle slaviske trosretninger. Statens politikk og kirkens liturgiske kalender er én ting mens innbyggernes åndelighet og skikker, som ble praktisert privat, er noe annet. Som flere århundrer tidligere i Vest-Europa der man tilpasset kirkens praksis til den 1. november og inkluderte keltiske og germanske tradisjoner, holdt også den slaviske troen og skikkene seg i Polen lenge etter kongens og hoffets kristning, og påvirket seremoniene til ære for de døde.

Spor etter folkelige ritualer knyttet til dziady, altså seremonier til ære for de avdøde, var levende i enkelte områder også i de første tiårene av det 20. århundre.

Ordet dziady viser til forfedre, eldre, vandrende tiggere, men også til ånder. I slavisk tradisjon gjennomtrengte den synlige og den usynlige verden hverandre, og troen på forfedrenes åndelige nærvær i de levendes liv var en norm. På grunn av dette ble seremonier til ære for de døde ikke bare utført én gang i året, men flere ganger (til ulike tider av året). De viktigste feiringene fant sted om våren (i april eller ved overgangen mellom april og mai) og om høsten (ved overgangen mellom oktober og november).

I tråd med tradisjonen besøker vi gravene til våre nærmeste den 1. november.

De vårlige dziady ble også kalt radonitsa eller radnitsa, og dette refererer til «glede» og «slekten». Disse hadde karakter av en bankett ved graven til de avdøde som tradisjonelt fant sted andre tirsdag etter påske. Man trodde at forfedrenes ånder kom fra det hinsidige og deltok i måltidet, så det var viktig å forberede mat til dem. Åndene ble «matet» ved å begrave en del av måltidet i jorden nær graven. For at de avdøde skulle kunne komme til måltidet, la man trebroer ved graven. Den vårlige festen til ære for de døde var preget av glede og kunne ofte vare til daggry. Med tiden, da de kristne påvirkningene ble sterkere, ble det en del av tradisjonen å gi noe av maten til de fattige i bytte mot bønn for de dødes sjeler. Før måltidet ble det holdt messe på kirkegården, og gravene ble pyntet med blomster.

De høstlige dziady ble derimot som oftest holdt i hjemmet – ikke i kirkekapellet, slik Mickiewicz beskrev. Denne seremonien var langt mer alvorlig og refleksiv enn radonitsa. Man trodde at ved overgangen mellom oktober og november kom de avdødes sjeler tilbake fra det hinsidige og sirkulerte blant de levende. Å komme i kontakt med dem gjennom et spesielt rituale skulle sikre ro for sjelene og gunst fra den usynlige verden.

Ifølge folketroen samlet sjelene seg i kirken på alle sjelers natt for å delta i en messe ledet av en avdød prest. I enkelte regioner var denne troen så sterk at kirken – på samme måte som private hjem – ble klargjort for sjelenes ankomst, for eksempel ved å legge frem messebok og stola til bruk under messen av de avdøde.

En fast del av den folkelige og kristne skikken under allehelgensdag og alle sjelers dag var almisser. Tiggere samlet seg utenfor kirkene og fikk mat, i bytte mot bønn for de avdøde, som ved de vårlige dziady. Ifølge gammel overbevisning kunne en forfars ånd ta form av en vandrende eldre mann (dziad), som måtte tilbys mat og gjestfrihet. Under kristendommens påvirkning ble dziady sett på som personifisering av Jesus selv, som reiser sammen med apostelen Peter for å se om folk utøver barmhjertighet mot sin neste. Å nekte dziady mat ble sett på som et dårlig tegn og en kilde til mulige ulykker.

Gjennom årene fortrengte den kristne tradisjonen de fleste folkelige trosretninger og skikker knyttet til kulten av de døde. Enkelte elementer ble imidlertid tilpasset av kristendommen og har overlevd til i dag. Dette gjelder ikke bare tenningen av lys på gravene, men også andre skikker som i dag ikke lenger forbindes med minnet om de døde – for eksempel å la en plass stå tom ved julebordet som er en overlevning etter skikken med å «mate» ånder under de desemberdziady.

I henhold til tradisjonen besøker folk i Polen sine nærmestes graver den 1. november. Foto: Lukas Plewnia / Flickr.com

DZIADY – „Dette er navnet på en feiring som fortsatt praktiseres blant folket i mange distrikter i Litauen, Preussen og Kurland, til minne om dziady eller generelt de avdøde forfedrene. Denne høytiden har sine røtter i førkristen tid og ble tidligere kalt «geitefesten», ledet av en Koźlarz, Huślar, eller Guślarz som fungerte både som prest og poet (en gjestende musiker). I moderne tid har både åndelig opplyste prester og godseiere  forsøkt å utrydde denne skikken. Tradisjonen, som ofte involverte overtro og overdreven praksis, har derfor feiringen av dziady blitt utført i hemmelighet i kapeller eller tomme hus nær kirkegårdene. Her settes det frem et måltid med ulike retter, drikke og frukt, og sjelene til de avdøde blir tilkalt. Det er verdt å merke seg at denne skikken med å tilby mat til de døde synes å være universell blant alle hedenske folk, fra det gamle Hellas i homerisk tid, i Skandinavia, i Østen og frem til i dag på øyer i den nye verden. Vår dziady har den særegenheten at hedenske ritualer er blandet med forestillinger fra kristendommen, spesielt fordi feiringen av allehelgensdag faller rundt samme tid som denne høytiden. Folket tror at de med mat, drikke og sanger bringer lindring til sjelene i skjærsilden.”

Adam Mickiewicz, Dziady (Våkenatt), del II, 1820

Tekst utarbeidet av portalen Dlapolonii.pl

Udostępnij. Facebook Twitter LinkedIn Email

Powiązane

REMA 1000 wycofuje produkt: natychmiast przestań go używać

Oslo – najmniej szczęśliwa stolica Skandynawii

Wypadek na Melkøya – Polak ostrzegał, teraz walczy o zdrowie

Zostaw kometarz Anuluj komentarz

Na czasie

Z lasu na wybory. Polacy głosowali w Kristiansand

Wiadomości 2 czerwca 2025

Lasy, jezioro i 135 kilometrów dzieliły Aleksandrę i Marcina od najbliższej urny wyborczej. Z Treungen,…

Norwegia: Młodzi werbowani do prania pieniędzy przez aplikację Vipps

31 maja 2025

Polonia w centrum uwagi. Spotkanie z marszałek Senatu RP w Oslo

30 maja 2025

Za co Norwegowie kochają swój kraj?

29 maja 2025

Norgespris – niższe rachunki za prąd czy bomba z opóźnionym zapłonem?

28 maja 2025

Norwegia: Obchody 85. rocznicy bitwy o Narwik

27 maja 2025

W imię tolerancji wobec osób trans prosi się nas, byśmy akceptowali brednie o kobietach z penisem

26 maja 2025

Kierowcy autobusów w Norwegii obawiają się o życie w pracy: „Codziennie myślę o wypadku”

26 maja 2025

Kleszcze – nie tylko norweski problem

25 maja 2025

SV chce darmowych przedszkoli w Oslo: „powinny być dostępne dla wszystkich”

24 maja 2025

Matki pingwinów

23 maja 2025

Norwegia: nie ma ludzi do zbierania truskawek

23 maja 2025

Norwegia i Polska zawarły partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa energetycznego i zielonej transformacji

22 maja 2025

Norwegia: zabraknie 30 tysięcy pielęgniarek

22 maja 2025

Gangi w Norwegii: Największe zagrożenie dla społeczeństwa

21 maja 2025
Dane kontaktowe

Polsk-Norsk Forening Razem=Sammen
nr org. 923 205 039

tel. +47 966 79 750

e-mail: kontakt@razem.no

Redakcja i współpraca »

Ostatnio dodane

REMA 1000 wycofuje produkt: natychmiast przestań go używać

15 czerwca 2025

Oslo – najmniej szczęśliwa stolica Skandynawii

13 czerwca 2025

Wypadek na Melkøya – Polak ostrzegał, teraz walczy o zdrowie

12 czerwca 2025
Współpraca

Razem Norge jest laureatem nagrody "Redakcja medium polonijnego 2025", przyznawanej przez Press Club Polska.

Facebook Instagram X (Twitter) YouTube

Informujemy, że polsko-norweskie stowarzyszenie Razem=Sammen otrzymało za pośrednictwem Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" dofinansowanie z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2024 – Media i Struktury. Nazwa zadania publicznego: Wsparcie działalności organizacji polonijnych w krajach skandynawskich Kwota dotacji 2024: 78,587.60 PLN w 2024 r. Całkowita wartość zadania publicznego 2024: 232 704,80 PLN Data podpisania umowy: Październik 2024 r. Wsparcie w ramach projektu dotyczy m. in. dofinansowania kosztów wynajmu pomieszczeń, ubezpieczenia, wynagrodzeń pracowników, zakupu materiałów biurowych oraz innych kosztów funkcjonowania organizacji.

Ansvarlig redaktør: Katarzyna Karp | Administrasjonssjef: Sylwia Balawender
Razem Norge arbeider etter Vær Varsom-plakatens og VVP regler for god presseskikk. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.

© 2025 Razem=Sammen | Made in Kristiansand

Wprowadź szukaną frazę i naciśnij Enter, aby przejść do wyników wyszukiwania. Naciśnij Esc, aby anulować.