Close Menu
  • På norsk
  • Українською
  • Wiadomości
  • Społeczeństwo
  • Kultura
  • Reportaże i wywiady
  • Zdrowie
  • Aktywnie
Kategorie
  • Aktywnie
    • Podróże
    • Sport
    • Wędkarstwo
  • Kultura
    • Felieton
    • Film
    • Literatura
    • Muzyka
  • På norsk
    • Kronikk
  • Reportaże i wywiady
  • Społeczeństwo
    • Dzieci
    • Historia
    • Kulinaria
    • Lokalnie
    • Ludzie
    • NAV
    • Opinia
    • Środowisko
  • Wiadomości
    • Polityka
      • Polityka lokalna
      • Wybory 2021
  • Zdrowie
    • Covid-19
  • Українською
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
Facebook Instagram X (Twitter) YouTube
Razem Norge – polska gazeta w NorwegiiRazem Norge – polska gazeta w Norwegii
  • På norsk
  • Українською
  • Wiadomości
  • Społeczeństwo
  • Kultura
  • Reportaże i wywiady
  • Zdrowie
  • Aktywnie
Razem Norge – polska gazeta w NorwegiiRazem Norge – polska gazeta w Norwegii
Strona główna»På norsk»Familieliv på sjøen
På norsk

Familieliv på sjøen

By Katarzyna Karp9 listopada 2022Brak komentarzy10 minut czytania
Fatuhiva
Udostępnij
Facebook Twitter LinkedIn Email
Artykuł został opublikowany ponad rok temu, dlatego zawarte w nim informacje mogą być nieaktualne.

Oversettelse: Agnieszka Kapral

Ola and Karol hadde solid erfaring innen seiling bak seg før de kom til Norge. De ønsket derfor å realisere drømmen om egen seilbåt, en drøm som skulle ta tid å virkeliggjøre. Nå har familien tilbakelagt sin femte seilingssesong.   

Det er ikke en overdrivelse å si at «Fatuhiva» har blitt Ola og Karols andre hjem. Siden de kjøpte båten har de tilbrakt hver sommer på sjøen med den. For deres barn, Filip og Sara, er det like naturlig tilbringe tid på båten som å gå i barnehagen. 

-Da vi ville kjøpe seilbåt var båtmarkedet begrenset til Norge. Dette på grunn av tollavgiftene man her til lands må betale ved båtkjøp fra utlandet. Vi hadde også begrenset økonomi, så den optimale drømmebåten lå utenfor vårt budsjett. Derfor måtte vi inngå et kompromiss. Størrelsen på båten var også viktig for oss, minst 35 fot (11 meter). Dette er en lengde som er relativt trygg for seiling på havet, med tilstrekkelig plass til seks personer på de korte seilturene, og plass til fire personer på de mer lengre turene. Det var dermed få båter som innfridde disse kravene, og som samtidig var innenfor vår budsjettramme. Hero 114-modellen fanget vår oppmerksomhet for lenge siden, men i begynnelsen hadde vi ikke råd, og vi fant heller ingen annonser med denne modellen, legger Ola til. 

Men etter hvert ble drømmen virkelighet. I mai 2018 kjøpte paret sin drømmebåt, en båt ved navn «Fatuhiva», oppkalt etter øya Fatu Hiva i Fransk Polynesia i Stillehavet. Dette var øya hvor den berømte norske oppdageren Thor Heyerdahl bodde sammen med sin kone i 15 måneder. Det var også her Heyerdahl fikk idéen om å seile over Stillehavet på en flåte bygget av balsatre. 

-Vi ble trollbundet av denne yachten. Den var solid, sjøgående og innenfor vårt budsjett. Det er produsert omkring 50 opplag av disse båtene. Navnet tiltrakk også vår oppmerksomhet, og var blant faktorene som gjorde at vi falt for denne båten. Vi fortalte de tidligere eierne at vi ønsket å seile til Fatu Hiva-øya i Stillehavet med den, sier Ola.  

Navnet Fatuhiva tiltrakk også vår oppmerksomhet, og var blant faktorene som gjorde at vi falt for denne båten, sier Ola.

-Så langt har vi hovedsakelig seilt i Sør-Norge, men vi har også besøkt vestlandske fjorder, i tillegg til Skagen i Danmark og Bohuslän i Sverige. Årets seiltur til Polen har vært vår lengste tur hittil, forteller paret. 

For seilere byr det å eie egen båt ikke bare på fornøyelser. Dette er en tidkrevende hobby. En seiltur på strekningen Kristiansand til Szczecin tar vanligvis ti timer. Ola og Karols reise tok 6 uker. Med sine to barn seilte de med sakte fart fra Sør-Norge til Polen. Seilturen tilbake til Norge ble tilbakelagt på tre ganger så liten tid. 

-Båtfolk ler ofte av oss og sier at vi har kjøpt oss arbeid. Dette kan også vise seg å være en «bunnløs pengekiste», med mange utgifter. En seilbåt må klargjøres hvert år før sesongen begynner. Polering, vasking, maling. Lista er lang. Det er like mye som må gjøres før vinteren også. Båten vår er nesten førti år gammel. Derfor er vedlikeholdsarbeid veldig viktig og vi erstatter systematisk individuelle deler slik at reisen blir trygg.  

Båten vår er nesten førti år gammel. Derfor er vedlikeholdsarbeid veldig viktig og vi erstatter systematisk individuelle deler slik at reisen blir trygg. 

Båtliv som byr på overraskelser  

Ikke alle er klar over at en liten seilbåt går ganske langsomt. Den gjennomsnittlige hastigheten er omkring 10 km/t (ca. 5-6 knop – nautiske mil i timen).

-Dersom man kjører fra Kristiansand til Szczecin med bil kan man komme fram på samme dag. Med en seilbåt tar det omtrent fire døgn, til tross for at man seiler hele tiden. Vi hadde to måneder på oss til å seile fram og tilbake. Målet vårt var ikke å gjøre dette raskest mulig, men å tilbringe tid sammen som familie og besøke ulike steder med overnatting underveis, sier Karol. 

Karol og Ola er erfarne seilere. De vet at det å være en kaptein er en ansvarsfull rolle og at sikkerheten alltid må prioriteres.

-Å ha en tidsbuffer er veldig viktig for å ivareta sikkerheten på sjøen. Noen ganger er det dårlig vær, og da er det best å ligge til kai i en trygg havn mens man venter på bedre vær og vind, forteller Karol. 

-De første utfordringene dukket opp på veien fra Norge til Danmark. Da vi var klare til å seile av gårde, ble vi nødt til å vente i flere dager for å få bedre vær. Vi seilte fra Kristiansand til Hanstholm på nattestid, en tur som tok 12 timer. Like etter at vi dro la vi barna, og de sov hele veien. Karol og jeg delte på nattevaktene. Værforholdene var imidlertid ikke de mest behagelige, og jeg, selv om jeg ikke hadde vært sjøsyk på flere år, har dessverre igjen opplevd hvordan dette føles. Virkeligheten slo inn over oss, da været ble svært dårlig. Alle frøs idet vi ble kalde. Derfor bestemte vi oss å seile raskt gjennom dette området og ankre opp i Aalborg. I den lokale dyreparken i byen feiret vi Filips 5-års-dag, forteller Ola. 

-På seilturen er du helt avhengig av været. På veien videre til Thyborøn opplevde vi noe helt spesielt. Vi ble møtt av delfiner som hoppet foran båten. Dette var helt utrolig å se, spesielt etter flere lange timer på sjøen. Planen vår var å seile langsomt gjennom den danske Limfjorden, ankre, bade i sjøen og nyte sommeren. Vi hadde flere muligheter til å se dyrelivet på havet. I Limfjorden så vi i tillegg store grupper av sel som koset seg i sola. Og i Lillebælt så vi niser som kom opp av vannet, sier Karol.

Avkobling er et viktig element

Siden seilingen skjer i rolig tempo, blir dagene lange, og det skjer ikke så mye når du er på båten. Da hjelper det å se livet fra et annet perspektiv. Det er også viktig å koble seg av fra den vanlige dagsrytmen, som ofte er ganske intensiv og anstrengende.

Fatuhiva, tur fra Kristiansand til Szczecin.

-På båten gjør vi alt sammen og lever tett på hverandre. Vi lager mat sammen og rydder opp etter måltidene. På båten engasjerer alle seg mer enn hjemme. Barna hjelper gjerne til med å vaske opp. Alt er laget av plast slik at vi ikke trenger å bekymre oss for at ting ødelegges eller at barna skader seg. Vi unngår å ha ting av glass; når det er store bølger “flyr” alt under dekket, sier Ola. 

-Sara og Filip bidrar gjerne også med andre oppgaver. De kan slå på og av motoren, prøve å styre båten, og hjelpe til med tauene når vi legger til kai. Noen oppgaver kan de selvsagt ikke utføre, fordi noe krever styrke fra en voksen. Til tross for dette leker de ofte med å sette seilene og snur på en tom capstan, uten et tau viklet på, sier Karol. 

-Jeg er så stolt av oss og barna våre. Vi har besøkt mange fine steder, gått mange kilometer til fots og syklet mye. Det som er viktig er å ta ting med ro og være tålmodig. Det er verdt å legge skammen bak seg, å tenke og oppføre seg som et barn. Etter turen vet jeg også hvor vanskelig det er å kombinere familieliv med å fotografere, skrive reisereportasjer og oppdatere Instagram.

Severdigheter og aktiviteter for alle 

-Det meste av seilturen foregikk i skjermet farvann. Etter å ha forlatt Limfjorden mot Kattegat, seilte vi sørover langs østkysten av Jylland. Deretter førte ruten oss gjennom Lillebelt, et av sundene som skiller Østersjøen fra Nordsjøen, og gjennom den sørlige delen av Danmark – en øygruppe med dusinvis av småøyer. Deretter tok vi veien over den sørlige delen av Østersjøen til Tyskland, hvor vi seilte på innsiden av øya Rügen. Derfra var det bare et steinkast til Świnoujście. Den siste delen av seilturen gikk på Zalew Szczecinski og Odra til Szczecin, sier Karol. 

Under reisen sørget vi for å besøke ulike attraksjoner, tilpasset hele familien. Dette er avgjørende for en vellykket familieferie. Det at vi som foreldre alltid var til stede gjorde dette til en positiv opplevelse for barna. Vi besøkte flere fornøyelsesparker, men det som barna husker mest er Legoland i Billund og Lego House. Jeg anbefaler begge disse stedene, både til voksne og barn, fordi alle elsker legoklosser. Turister fra hele verden strømmer inn på steder som dette, i alle aldre. Under seilturen var en av barnas favorittaktiviteter også å bygge med lego. Da vi ikke hadde gjester brukte vi en sovekabin som lego-rom, forteller Karol. 

Under reisen sørget de for å besøke ulike attraksjoner, tilpasset hele familien.

Seiler under norsk flagg

-Hver båt seiler under flagget til landet den er registrert i. Det norske nasjonalflagget skal føres akterut eller på babord side. Dette er hjertesiden. Andre nasjonalflagg, om du besøker annet land, skal føres på styrbord side. Flagget fra hjemlandet kan henge under venstre spredning. Når du kommer hjem, kan du henge opp flagg fra alle land du besøkte. Da vi seilte møtte vi få båter under norsk flagg, men om det skjedde var det ganske festlig. Det handler om den gjensidige nysgjerrigheten – om hvor folk kommer fra, og hvor de seiler, sier Ola. 

Hver båt seiler under flagget til landet den er registrert i. Andre nasjonalflagg, om du besøker annet land, skal føres på styrbord side.

De første polske båtene møtte vi bare i Tyskland, i Stralsund. Dette var to vennefamilier fra Szczecin som seilte på den vestlige delen av Østersjøen. De kjente regionene i Rügen godt, hvor vi også skulle. Så de delte noen tips med oss. Vi fortalte litt om det å seile i de nordiske landene. Vi var i kontakt med dem på et senere tidspunkt, og fikk gode tips om hva som var verdt å se. Karol møtte dem igjen på veien tilbake til Norge. I Swinoujscie så vi bare en norsk båt. De var nysgjerrige på hvem vi var, og kom syklende for å hjelpe oss med å legge båten til kaia, forteller seilerduoen. 

En livsstil

Ola og Karol deler lidenskapen for seiling med sine to barn. Barna uttrykker takknemlighet ovenfor sine foreldre som tar dem med på uforglemmelige eventyr og reiseopplevelser utenom det vanlige. 

-Seiling er en fin måte for barn oppleve verdenen på, og gi dem mulighet til å utvikle ulike ferdigheter, samtidig som familien tilbringer mer tid sammen, sier Karol. 

Vi elsker å seile og ønsker at våre turer aldri tar slutt, sier Ola.

Karol og Ola inviterer ofte venner og bekjente med på seilturer med båten sin, både på dagsturer eller lengre reiser. På dekket møtes alle inviterte med gjestfrihet. Hjemreisen da paret seilte uten barn var intet unntak. Fatuhiva tok da kortest mulig vei; via København og Skagen, en tilbaketur som da tok to uker. 

-Seiling gir en unik følelse, en blanding av absolutt frihet og opplevelsen av hvor små vi er i møte med naturen. Dette kan være givende og avslappende, men samtidig også frustrerende og skremmende. Det er dette spekteret av følelser som gjør seiling til en livsstil for mange, sier Karol. 

-Vi elsker å seile og ønsker at våre turer aldri tar slutt, sier Ola.

Bilder: privat arkivet

Mer om Fatuhiva

  • Facebooku
  • Instagram
  • seilerute
Udostępnij. Facebook Twitter LinkedIn Email

Powiązane

Як вже сидіти, то тільки в Норвегії

NAV: wzrost emerytur i zasiłków w Norwegii

Napad na NOKAS w Stavanger: zbrodnia, która wstrząsnęła Norwegią

Zostaw kometarz Anuluj komentarz

Na czasie

Spotkanie Trump-Støre: „bardzo dobre” czy „żenujące”? 

Wiadomości 25 kwietnia 2025

Spotkanie premiera Norwegii Jonasa Gahra Støre (Ap) z prezydentem USA Donaldem Trumpem w Białym Domu…

Emerytura w Norwegii: Co czwarta osoba traci prawo do wcześniejszej emerytury​

24 kwietnia 2025

Stig Millehaugen, najgroźniejszy człowiek w Norwegii zatrzymany

23 kwietnia 2025

Haakon, następca tronu Norwegii w Polsce

22 kwietnia 2025

Wschodnia Norwegia: mniej pociągów, większy chaos

22 kwietnia 2025

Skąd się wziął śmigus-dyngus?

21 kwietnia 2025

Lysefjord z maluchem

20 kwietnia 2025

Las leczy rany. Wielkanocna podróż do siebie

18 kwietnia 2025

Påskekrim – norweska tradycja kryminalna na Wielkanoc

17 kwietnia 2025

Nękani, zastraszani, usunięci. Równość nie dla każdego?

16 kwietnia 2025

Wielkanocne pomysły na rodzinne aktywności

15 kwietnia 2025

Mandat za parkowanie? Jest szansa, by się odwołać

15 kwietnia 2025

Czy Twój samochód cię podgląda? Norwegia kontra chińska inwigilacja

14 kwietnia 2025

Brufjellhålene. Popularny cel turystów do zamknięcia?

13 kwietnia 2025

Drammen

12 kwietnia 2025
Dane kontaktowe

Polsk-Norsk Forening Razem=Sammen
nr org. 923 205 039

tel. +47 966 79 750

e-mail: kontakt@razem.no

Redakcja i współpraca »

Ostatnio dodane

Як вже сидіти, то тільки в Норвегії

9 maja 2025

NAV: wzrost emerytur i zasiłków w Norwegii

9 maja 2025

Napad na NOKAS w Stavanger: zbrodnia, która wstrząsnęła Norwegią

8 maja 2025
Współpraca

Razem Norge jest laureatem nagrody "Redakcja medium polonijnego 2025", przyznawanej przez Press Club Polska.

Facebook Instagram X (Twitter) YouTube

Informujemy, że polsko-norweskie stowarzyszenie Razem=Sammen otrzymało za pośrednictwem Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" dofinansowanie z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2024 – Media i Struktury. Nazwa zadania publicznego: Wsparcie działalności organizacji polonijnych w krajach skandynawskich Kwota dotacji 2024: 78,587.60 PLN w 2024 r. Całkowita wartość zadania publicznego 2024: 232 704,80 PLN Data podpisania umowy: Październik 2024 r. Wsparcie w ramach projektu dotyczy m. in. dofinansowania kosztów wynajmu pomieszczeń, ubezpieczenia, wynagrodzeń pracowników, zakupu materiałów biurowych oraz innych kosztów funkcjonowania organizacji.

Ansvarlig redaktør: Katarzyna Karp | Administrasjonssjef: Sylwia Balawender
Razem Norge arbeider etter Vær Varsom-plakatens og VVP regler for god presseskikk. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.

© 2025 Razem=Sammen | Made in Kristiansand

Wprowadź szukaną frazę i naciśnij Enter, aby przejść do wyników wyszukiwania. Naciśnij Esc, aby anulować.